MÝTO V NEMECKU. POZRITE SA, ČO SA ZMENÍ V ROKU 2019.
Po rozšírení mýta na všetky federálne cesty v Nemecku v polovici minulého roku je čas na ďalšie zmeny týkajúce sa platenia mýta.
Zmeny v cestných mýtach sú výsledkom zmien dvoch dôležitých zákonov, BFStrMG (zákon o spoplatňovaní používania federálnych hlavných ciest) a GüKG (zákon o cestnej doprave).
Zvýšenie sadzieb
Medzi zmenami plánovanými v roku 2019 v Nemecku je najkontroverznejším – medzi nemeckými a zahraničnými dopravcami – vysoký nárast mýtnych sadzieb. Výška mýta bola stanovená zohľadnením nákladov na výstavbu, prevádzku a údržbu cestnej siete.
Jedna z najdôležitejších logistických organizácií, združenie BGL, vyjadruje poľutovanie nad 60-percentným zvýšením taríf (v prípade 4-nápravových vozidiel spĺňajúcich štandard Euro 6).
Nemecké mýtne sadzby (v eurách) od 1. januára 2019:
Emisné | GVW od 7,5 do 12 ton | GVW od 12 do 18 ton | GVW nad 18 tun s maximálne 3 nápravami | GVW nad 18 ton, 4 nápravy a viac |
Euro 0/I | 0,167 | 0,202 | 0,247 | 0,261 |
Euro II | 0,156 | 0,191 | 0,236 | 0,250 |
Euro III | 0,146 | 0,181 | 0,226 | 0,240 |
Euro IV | 0,114 | 0,149 | 0,194 | 0,208 |
Euro V/EEV | 0,104 | 0,139 | 0,184 | 0,198 |
Euro VI | 0,093 | 0,128 | 0,173 | 0,187 |
Zákon, ktorý zavádza nové mýto v Nemecku, tiež stanovuje nové povinnosti pre vodičov. Od 1. januára 2019 budú musieť uviesť na vozidlovej jednotke (OBU) hmotnostnú kategóriu.
Okrem toho pre vozidlá s hmotnosťou vyššou ako 18 ton musia vodiči zadávať počet náprav. Bude to možné aj v prípade vozidiel s nižšou GVW, ale nebude to povinné.
Žiadne nastavenie váhovej kategórie pre vozidlá s hmotnosťou nad 18 ton bude mať za následok pokutu.
Nákladné vozidlá s alternatívnym pohonom sú vylúčené z mýta
Dopravcovia využívajúci vozidlá s alternatívnymi pohonmi môžu od nového počítať so zľavami. Podľa odseku 2 bodu 1 zákona o elektromobiloch sú elektrické, hybridné a vodíkové palivové článkové vozidlá v Nemecku neurčito oslobodené od mýta.
Navyše do konca roka 2020 sa ťažké nákladné vozidlá poháňané CNG (stlačený zemný plyn) a LNG (skvapalnený zemný plyn) vylučujú z cestného mýta v Nemecku. Výnimka sa vzťahuje aj na dvojpalivové vozidlá na zemný plyn a naftu. Po týchto dvoch rokoch by boli vozidlá poháňané zemným plynom oslobodené od časti mýtneho, tj z environmentálneho poplatku (pre znečistenie ovzdušia).